Alla utställningar

29/3 2024

Konsttriangeln närmar sig

Nu närmar sig Konsttriangeln 2024. Konsttriangeln är Trosas konstrunda och arrangeras av Trosabygdens konstförening. Nästa Konsttriangel genomförs 29 - 31 mars 2024, alltså under påskhelgen, och består av en samlingsutställning i Skärborgarnas hus och en lång rad mindre utställningar i ateljéer och andra lokaler runt om i kommunen. Alla i kommunen som utövar någon form av konst eller konsthantverk är välkomna att ansöka om att delta i konstrundan. Utställare ska vara medlemmar i konstföreningen.

3/10 2023

15-års jubileum för Konstens vecka i Trosa

För 15:e året i rad kommer konstföreningen att arrangera en jurybedömd temautställning under Konstens vecka 3-8 oktober 2023 i Trosa Kvarn. Årets tema är HEMLIGHETER. Mer info kommer längre fram.

3/10 2023

Det är ingen hemlighet …. att det snart är dags för Konstens vecka i Trosa, den 3-8 oktober

Det är 15:e gången som Trosabygdens Konstförening arrangerar en jurybedömd temautställning under Konstens vecka. I år är temat HEMLIGHETER och ett 20-tal konstnärer kommer att delta i utställningen i Trosa Kvarn.
Vernissage tisdag den 3 oktober, kl 18-21 med förfriskningar och musikunderhållning. Därefter öppet ons-fre 16-19, lör-sön 11-16.
Välkommen!

20/5 2023

VÄVDA RUM – Sveriges största utställning med offentlig virtuell konst

Vävda rum heter den konstutställning som Trosabygdens konstförening visar under sommaren och början av hösten, både i Vagnhärad och i Trosa. Vävda rum är en unik utställning med verk av Sveriges främsta och mest spännande av de konstnärer som arbetar med virtuell konst som är skapad med tekniken augmented reality (AR). Utställningen är producerad av Riksförbundet Sveriges Konstföreningar och öppnar den 20 maj på 130 orter runt om i landet. Den pågår sedan till och med den 30 september.

7/4 2023

Konsttriangeln 2023

Nu är det dags för Konsttriangeln 2023. Den pågår 7 - 9 april då 35 konstnärer ställer ut, dels i en samlingsutställning i Skärborgarnas hus, dels i olika lokaler runt om i kommunen. Samlingsutställningen är öppen fredag - söndag 11 - 16. Ungefär de öppettiderna gäller också övriga utställningslokaler, men tiderna kan variera något.

12/11 2022

Sörmlandssalongen

Sörmlandssalongen genomförs i år av Vingåkerbygdens konstförening VBKF i samarbete med Säfstaholms slott. Äger rum 12 nov 2022 - 7 jan 2023.

1/10 2022

Konstens vecka

På lördag den 1 oktober öppnar Konstföreningens årliga temautställning i Trosa Kvarn med vernissage kl 11-16. Utställningen är jurybedömd och pågår 1-8 oktober.
Ett tjugotal konstnärer är anmälda och i år är temat "I SKOGEN".

1/10 2022

Vernissage Galleri 219

Inbjudan till Vernissage 1 oktober 11-16, Galleri 219.

24/9 2022

Utställning MOD med Annica Ewermo

Vernissage 24 september kl 16-19. Utställningen MOD med Annica Ewermo. Ateljé Salt Jord i Nyköping.

17/6 2022

Konstutställningar i St:a Anna

Lokala konstnärer ställer ut i St:a Annas konsthall under sommaren 2022

1/6 2022

Sommarutställning i Galleriet

Sommarutställningen fortsätter torsdagar, fredagar och lördagar kl 12-15.

26/5 2022

Konsttriangeln

I år kommer Konsttriangeln att vara under Kristi himmelsfärdshelgen, torsdag 26 - lördag 28 maj. Konsttriangeln består av en rad arrangemang, bland annat en samlingsutställning och ateljébesök. Samlingsutställningen blir som vanligt i Skärborgarnas hus.

Nytt för i år är att Gunilla Olsson har tagit över projektlederiet efter Maud Bosson. Gunilla är bosatt i Trosa och är verksam inom silversmide. Melinda Khoo ansvarar för sociala medier, it och konstnärlig utformning. Göran Klasson fortsätter som lokalansvarig. Gigi Isoz och Barbro Rosengren arbetar med konstnärlig planering, reklam och kontakter.

3/10 2021

Konsttrion

Konstföreningens stora satsning under hösten blir Konsttrion, ett tredelat arrangemang som rymmer Konstens vecka, Konsttriangeln och konstfilmer, som visas av Bio Trosa. Arrangemanget äger rum under veckan 3 – 10 oktober, som alltså blir en vecka fylld av trevliga konstupplevelser i Trosa kommun.

3/7 2021

Lokala konstnärer i S:ta Annas konsthall

Konstutställning lördag o söndag kl 12-16.

9/3 2021

Mini utställning