Vårprogram

Program Våren 2018

25 jan.

LENA CRONQVIST – ATT SKAPA EN EGEN PLATS I TRADITIONEN

Sedan 70-talet är Lena Cronqvist en av Sveriges mest kända konstnärer. Nina Weibull har disputerat på Lena Cronqvists konstnärskap.

Föreläsare: Nina Weibull, fil dr i konstvetenskap, tidigare 1:e intendent, Stockholms universitets konstsamlingar.

Plats: Pensionärernas hus.

Tid: Torsdag den 25 januari kl. 18.30

Kostnad: 100 kr för medlemmar, 150 kr för icke medlemmar

Anmälan senast den 18 januari sker genom inbetalning av avgiften till föreningens PlusGirokonto nr. 607 16 39-6.

I mån av plats kan kontant betalning göras vid föredragstillfället.

Vid ev. frågor kontakta Ulla Kronnäs, mobil: 070 625 20 16

e-post: ulla.kronnas@telia.com

14 feb.

DIAMANTENS HEMLIGHET

Diamant har alltid tillhört de allra dyrbaraste materialen i alla kulturer de förekommer. Oavsett om vi är i Indien för 2500 år sedan, i Rom kring vår tideräknings början eller hovet i något medeltida europeiskt land eller bland 1900-talets största filmstjärnor så finns diamanterna där som bevis på makt och rikedom- varför är det så?

Föreläsare: Jan Asplund, gemmolog (FGA) (DGA)

Plats: Pensionärernas hus.

Tid: Onsdag den 14 februari kl. 18.30

Kostnad: 100 kr för medlemmar, 150 kr för icke medlemmar

Anmälan senast den 7 februari sker genom inbetalning av avgiften till föreningens PlusGirokonto nr. 607 16 39-6.

I mån av plats kan kontant betalning göras vid föredragstillfället.

Vid ev. frågor kontakta Marina Fallai, mobil: 070 582 53 14

e-post: fallai.marina@gmail.com

26 feb.- 6 mars

VINSTUTSTÄLLNING

Innan konstföreningens årsmöte visas medlemslotteriets vinster i caféet i Pensionärernas Hus from måndag den 26 februari tom onsdag den 6 mars.

Caféets öppettider är mån–fre. kl. 11–15. Därefter flyttas vinsterna över till årsmöteslokalen Skärborgarnas Hus.

ÅRSMÖTE TROSABYGDENS KONSTFÖRENING

Som medlem i Trosabygdens konstförening inbjuder vi dig till föreningens årsmöte.

Årsmötet äger rum onsdagen den 7 mars 2018 kl. 18.00 i Skärborgarnas Hus, Smäckbrogatan 25, Trosa.

Dörrarna öppnas kl. 17.30 för att ge dig möjlighet att titta både på vinsterna i konstlotteriet och närvarovinsterna. Separat inbjudan till föreningens medlemmar kommer att skickas ut i god tid.

Motion till föreningens årsmöte kan väckas av varje medlem i föreningen. Sådan motion ska vara styrelsen tillhanda senast 14 dagar före årsmötet.

Obligatorisk anmälan till årsmötet görs senast tisdag den 27 februari till Annica Forss, ordf@trosabygdenskonstforening.se, mobil 076 019 50 75

Lokalen rymmer max 170 pers.

30 mars - 2 april

KONSTTRIANGELN 2018

Konsttriangeln är Trosa kommuns egen konstrunda, som äger rum påskhelgen 2018, dvs. 30/3, 31/3, 1/4 och 2/4. En samlingsutställning visas i Skärborgarnas Hus.

Varje utställare tar även emot besökare i sin egen konstnärsmiljö (sitt hem, sin ateljé eller annan lokal) under samma tidsperiod. I Skärborgarnas Hus finns uppgift om var konstnären bor/ställer ut och vilka öppettider som gäller.

21 april

TUNNELBANEKONST - WALDEMARSUDDE VISNING SIGRID HJERTÉN

Lördag den 21 april kl. 09.00 träffas vi vid Trosaporten för samåkning till Södertälje hamn. Vi tar pendeltåget till Odenplan (SL-kort behövs) och tittar där på de sex konstverken. Vidare till Stockholm City för att ev se på ytterligare 8 konstverk. C:a kl. 12.00 lunch på valfritt lunchställe.

Sedan 7:ans spårvagn till Waldemarsudde (framme senast kl. 13.30) för inköp av entrébiljetter.

Kl. 14.00 -15.00. Guidad visning av Sigrid Hjertén – En mästerlig kolorist

Sigrid Hjertén är en av det svenska modernistiska avantgardets frontgestalter. På utställningen visas ett stort antal av hennes verk från 1910-talet fram till hennes stora genombrott på 1930-talet. På utställningen visas också några tavlor av hennes make Isaac Grünewald och sonen Iván Grünewald.

Kostnad Waldemarsudde: 130 kr inträde betalas vid entrén. 120 kr för guidning betalas i samband med anmälan. Resekostnad: pris för dagkort 125/85 pensionär, rekommenderas om ni inte har SL-kort.

Den som önskar kan ansluta till enbart visningen på Waldemarsudde kl. 14, men det är då viktigt att meddela detta till Anne Sandström, eftersom man får vara max 30 i gruppen.

Anmälan sker genom insättning av 120 kr på föreningens PlusGirokonto 607 16 39-6 senast den 15 april. Priset baseras på att vi blir 20 deltagare i gruppen. (priset kan alltså bli något lägre eller högre beroende på antal deltagare)

Anmäl om ni kan skjutsa till Södertälje Hamn och hur många passagerare ni kan ta.

Kontakta: Anne Sandström, mobil: 073 806 96 95, e-post: annesandstromtrosa@gmail.com

2 juni

ROSERSBERGS SLOTT OCH SIGTUNA STAD

Lördagen den 2 juni åker vi till Rosersbergs slott och Sigtuna gamla stad.

Avfärd kl. 9.00 från Trosa hamn

Första anhalten är Rosersbergs slott. Vid ankomsten serveras busskaffe som ingår i priset.

Att besöka Rosersbergs slott är att ta ett steg in i en genuin kunglig miljö från tiden runt sekelskiftet 1800. Den fasta inredningen är orörd sedan 1860.

På 1760-talet blev slottet kungligt då hertig Karl (XIII) flyttade in och lät modernisera slottet i gustaviansk stil under ledning av arkitekt Eric Rehn.

Karl XIV Johan och drottning Desideria, de första Bernadotterna, var de sista kungligheterna som bebodde slottet. Karl Johans sängkammare tillhör en av Sveriges förnämsta inredningar från 1800-talets första årtionden.

Kl. 11.00 guidad visning av slottet

Lunch

Kl. 14.00 får vi en guidad visning av Sigtuna gamla stad. Guide är f.d. museiintendenten Elisabeth Claesson.

Sigtuna är Sveriges äldsta bevarade stad, grundad på 970-talet av Erik Segersäll. Den ursprungliga stadsplanen finns i stort sett bevarad och staden är ungefär lika stor nu som då. Flera arkeologiska utgrävningar i den tre meter djupa avlagringen ”Svarta jorden” har klarlagt stadens uppkomst till omkring år 980.

Kl. 18.00 Beräknad återkomst till Trosa hamn

Kostnad: 600 kr för medlemmar och 650 kr för icke medlemmar. Lunch och busskaffe ingår i priset. Anmälan genom insättning på föreningens PlusGirokonto 607 16 39-6 senast den 18 maj. För deltagare kommer ytterligare information som gäller lunchmaten och bussens hålltider.

Vid ev. frågor kontakta Marie Eklund, mobil: 070 757 44 70

e-post: mb.eklund@telia.com

20-23 AUGUSTI 2018

HELSINGFORS OCH EKENÄS

Dag 1 – 20/8 2018

Kl. 13.30 Avresa med buss från Trosa

Vid ankomst till Viking Lines terminal i Stockholm incheckning och ombordstigning

Dag 2 – 21/8 2018

Rundtur i historiska Helsingfors med bl a Senatstorget,

Sibeliusmonumentet, Operan och Presidentens slott.

Rundturen avslutas på konstmuseet Ateneum där vi får en guidad

visning samt äter gemensam lunch i museets restaurang.

Dag 3 – 22/8 2018

Avresa från hotellet med vår guide och buss till Ekenäs. Gamla stan med sina charmiga trähus har under årens lopp formats vid havsstranden. Gatunamnen berättar om stadslivet förr i tiden och hur stadsborna fick sin utkomst. Här har gatorna funnits på samma plats sedan 1500-talet. Här gör vi en rundtur i denna gamla mysiga stad samt besöker EKTA museet. I museet finner vi bl a utställningen om konstnären Helene Schjerbeck, som bodde i Ekenäs 1925-41. I utställningen visas ett trettiotal av Schjerfbecks konstverk och även en del av brev och föremål som tillhört henne. Vidare till konstnärsbyn Fiskars för gemensam lunch och besök.

Dag 4 – 23/8 2018

Kl. 10.00 Ankomst till Stockholm. Buss åter till Trosa.

Pris per person:3.295:-

singelhytts/rums tillägg: 950:-

Läs mer om resan här!

Välkomna till våra evenemang önskar styrelsen

Vänligen observera:

Betalning av föredrag och föreläsningsserier sker via inbetalning till föreningens PlusGirokonto med 607 16 39-6. I mån av plats kan betalning ske kontant vid före­läsningstillfället.

Anmälan till endagsresor görs genom inbetalning av hela resekostnaden till före­ningens PlusGirokonto 607 16 39-6. Återkoppling på anmälan sker endast när resan är fulltecknad och man finns på väntelista. Om man har funderingar rekommenderas att man tar kontakt med respektive kontaktperson för den aktuella resan.

Anmälan till flerdagsresor görs genom inbetalning av kr 500 (anmälningsavgift) per deltagare till föreningens PlusGirokonto 6071639-6. Resterande summa ska vara inbetald till föreningens konto senast 45 dagas före avresa. Vid flerdagsresor skickas alltid bekräftelse på anmälan och besked om eventuell väntelista.

Princip vid anmälan: Först till kvarn gäller. Föreningens kassör registrerar inbetalningsdatum och meddelar programansvarig.

Vänligen notera att din anmälan är bindande. Föreningen tar ut kostnader som vi inte kan komma ifrån.

Avbeställningsförsäkring kan tecknas genom konstföreningens försorg för både en och flerdagsresor. Anmälan om försäkring ska meddelas och inbetalas samtidigt med rese­kostnaden.