Vårprogram

Program Våren 2019

23 jan.

NICOLINE KINCH -  FÄRGENS MÅNGA DIMENSIONER

Trosa-bon Nicoline Kinch har 4 patent för Kolormondo, ett nytt sätt att presentera färg. Hon säljer sin uppfinning över hela världen, till prestigefulla, museer, universitet och företag, exempelvis Yale, Apple, Hugo Boss och Wella.

Hon visar färgens betydelse och hur våra hjärnor gång på gång spelar oss spratt.  Nicoline förklara varför färg kan vara svårt och framförallt; hur det kan bli lättare och roligare.

Föreläsare: Nicoline Kinch Plats: Pensionärernas Hus

Tid: Onsdag den 23 januari kl. 18.30

Kostnad: 100 kr för medlemmar, 150 kr för icke medlemmar

Anmälan senast den 18 januari sker genom inbetalning av avgiften till föreningens PlusGirokonto nr. 607 16 39-6.

I mån av plats kan kontant betalning göras vid föredragstillfället.

Vid ev. frågor kontakta Marina Fallai, mobil: 070 5825314

e-post:  fallai.marina@gmail.com

19 feb.

ANTROPOSOFISKT INSPIRERAD ARKITEKTUR

Föredrag och samtal med exempel från bland annat Järna och Trosa.

Föreläsare: Håkan Zätterlund,  Arkitekt SAR/MSA   Asmussens Arkitektgrupp AB

Plats: Pensionärernas hus.

Tid: den 19 februari kl. 18.30

Kostnad: 100 kr för medlemmar, 150 kr för icke medlemmar

Anmälan senast den 14 februari sker genom inbetalning av avgiften till föreningens PlusGirokonto nr. 607 16 39-6.

I mån av plats kan kontant betalning göras vid föredragstillfället.

Vid ev. frågor kontakta Marina Fallai, mobil: 070 582 53 14

e-post: fallai.marina@gmail.com

18-25 mars

VINSTUTSTÄLLNING

Innan konstföreningens årsmöte visas medlemslotteriets vinster i caféet i

Pensionärernas Hus fr.o.m måndagen den 18 mars - måndagen den 25 mars. Därefter flyttas vinsterna över till årsmöteslokalen Skärborgarnas Hus.

Caféets öppettider är mån–fre. kl. 11–15.

ÅRSMÖTE TROSABYGDENS KONSTFÖRENING

Du som betalar in medlemsavgiften senast den 1 mars inbjuds till

föreningens årsmöte och får då delta i det årliga konstlotteriet.

Årsmötet äger rum tisdagen den 26 mars 2019 kl. 18.00

i Skärborgarnas Hus, Smäckbrogatan 25, Trosa. Dörrarna öppnas kl. 17.30

för att ge dig möjlighet att titta både på vinsterna i konstlotteriet och närvarovinsterna. Separat inbjudan till föreningens medlemmar kommer att skickas ut i god tid.

Motion till föreningens årsmöte kan väckas av varje medlem i föreningen.

Motion ska vara styrelsen tillhanda senast 14 dagar före årsmötet.

Obligatorisk anmälan till årsmötet görs senast fredag den 8 mars

till Annica Forss, ordf@trosabygdenskonstforening.se Mobil 076 019 50 75

Meddela samtidigt eventuella allergier. Lokalen rymmer max 170 pers.

19-22  april

KONSTTRIANGELN 2019

Konsttriangeln är Trosas egen konstrunda, som arrangeras av Trosabygdens konstförening och äger rum påskhelgen 2019, dvs. 19-22 april.

En samlingsutställning visas i Skärborgarnas Hus men varje utställare

tar även emot besökare i sin egen konstnärsmiljö (sitt hem, sin ateljé eller annan lokal) under samma tidsperiod. I Skärborgarnas Hus finns uppgift om var  konstnären bor/ställer ut och vilka öppettider som gäller.

Se även vår hemsida, trosabygdenskonstforening.se samt den katalog

som distribueras till hushåll i Trosa, Västerljung och Vagnhärad.

För vidare information kontakta Maud Bosson mobil: 070 555 53 20

e-post: maud@maudbosson.com

11 apr

MAJA ANDERSSON WIRDE  (1873-1952)

Eivor Wirde berättar om en av våra främsta textilkonstärer. Maja Andersson Wirde (1873-1952) från Algutsboda i Småland var en av de främsta svenska textilkonstnärerna i början av 1900-talet, en tid när svensk textilkonst räknades som världsledande.  Hon var anställd av Handarbetets Vänner under drygt 20 år.  Där skapade hon stora verk för kyrkor och andra offentliga byggnader som Rådhuset och Patentverket och för M/S Kungsholm men också vardagliga objekt som dukar, kuddfodral och gardiner.  Hon var också en del av de svenska framgångarna på världsutställningar där praktfulla mattor och gobelänger visades upp.

Vid ev. frågor kontakta: Anne Sandström, 07380696 95  anne.sandstrom@telia.com

25 maj

UTFLYKT MED ÅNGFARTYGET EJDERN TILL BIRKA

Dagsutflykt från Södertälje med båt till Birka, guidad tur bland vikingarnas konst och kultur   Kostnad: 500 kr för medlemmar, 550 för övriga, inklusive lunch och förmiddagsfika.

Vid ev. frågor kontakta Marina Fallai, 0705825314   fallai.marina@gmail.com

20-23 aug

Resa till OSLO 4 dagar. Konst och arkitektur.

Anmälan senast den 20 maj.

Läs mer här!

Välkomna till våra evenemang önskar styrelsen

Vänligen observera:

Betalning av föredrag och föreläsningsserier sker via inbetalning till föreningens PlusGirokonto med 607 16 39-6. I mån av plats kan betalning ske kontant vid före­läsningstillfället.

Anmälan till endagsresor görs genom inbetalning av hela resekostnaden till före­ningens PlusGirokonto 607 16 39-6. Återkoppling på anmälan sker endast när resan är fulltecknad och man finns på väntelista. Om man har funderingar rekommenderas att man tar kontakt med respektive kontaktperson för den aktuella resan.

Anmälan till flerdagsresor görs genom inbetalning av kr 500 (anmälningsavgift) per deltagare till föreningens PlusGirokonto 6071639-6. Resterande summa ska vara inbetald till föreningens konto senast 45 dagas före avresa. Vid flerdagsresor skickas alltid bekräftelse på anmälan och besked om eventuell väntelista.

Princip vid anmälan: Först till kvarn gäller. Föreningens kassör registrerar inbetalningsdatum och meddelar programansvarig.

Vänligen notera att din anmälan är bindande. Föreningen tar ut kostnader som vi inte kan komma ifrån.

Avbeställningsförsäkring kan tecknas genom konstföreningens försorg för både en och flerdagsresor. Anmälan om försäkring ska meddelas och inbetalas samtidigt med rese­kostnaden.

För mer information besök vår hemsida trosabygdenskonstforening.se

eller vår Facebooksida Trosabygdens konstförening