Reseberättelse Konst- och kulturresa 26-29 augusti 2016

26-29 augusti, reseberättelse

Västkustresan 26 – 29 augusti

Dag 1 -26/8 fredag

Start 08.00 från Trosa hamn med stopp för upplockning av fler deltagare bl a i Nyköping. Färden gick vidare genom vackra landskap till Brahehus där vi stannade för en rast. Magnifik utsikt över Vättern som glittrade i solen. Efter bensträckaren fortsatte färden mot Textilmuséet Fashion Centre i Borås. Fick lite info i bussen om museet. Fick strosa själva bland de vackra tygerna med blandade typer av tryck – en väldig bredd på de olika mönstren, från enkla prickar till kända konstnärer som Andy Warhol och Pablo Picasso. Lunch i museets restaurang, ”The food company”

Efter en kort busstur var vi framme vid Abecita där vi möttes och guidades av det mycket entusiastiska paret Birgit och Bengt Swegmark som samlat verk under många år. Fick en presentation tillsammans med en kopp kaffe. Fotografi, grafik, textil samlat på flera våningsplan av ett antal kända konstnärer.

I Borås pågick ”Skulpturbienal 2016” tiden hade dock runnit iväg men några med raska ben steg av bussen och gick en runda. Blev senare upphämtade av bussen igen. Vi andra tog en liten vila innan det var dags för middag på Lages Motell där vi skulle övernatta. Kvällen var trevlig och vi pratade om ditt och datt men även om dagens upplevelser.

Dag 2 -27/8 lördag

Efter frukost var det uppsittning i bussen 09.00 för färd till Göteborg. Där möttes vi av Francisco, en guide som visste det mesta om Göteborgs historia. Guidade en stund i bussen och sedan klev vi av vid Göteborgs operan som låg vackert vid havet. Beskådade bl a en staty av Evert Taube och det höga huset ”Läppstiftet” där bl a biskopen över stiftet huserade. Formen på huset liknade ett läppstift och var dessutom delvis rött. Fick också en tur till Avenyn med den berömda Poseidon statyn. Vidare till Kornhusbodarna med Göteborgs äldsta hus. Där fanns hantverkare, glas, keramik och choklad mm. Lunch åt vi på egen hand och det blev en del inköp i butikerna.

Åter i bussen till visning av det fantastisk vackra fartyget, Ostindiefararen Götheborg. En charmig skäggig engelsk , men svensktalande, guide berättade om båten med stor inlevelse. Ursprungsbåten byggdes år 1738 och förliste 1745 utanför Göteborg vid insegling till hamnen – förargligt! Den nuvarande båten började byggas mitten av 1990-talet och sjösattes 6 juni 2003 och flyter fortfarande efter en Kina-resa samt ett flertal resor utefter den svenska kusten.

Dags för bussen igen – nu mot Kungälv och Hotell Fars Hatt som låg granne med Bohus Fästning. Ett riktigt fint hotell med skön inredning i ljus stil, något åt gustavianskt. Alla verkade nöjda. Efter lite uppfräschning in i bussen igen för färd mot Göteborg och Lilla Bommen där båten S:t Erik låg beredd att ta oss ut på böljan under det att vi åt av den riktigt fina och snyggt upplagda buffén med inriktning på räkor och lax – gott! Dessutom underhöll en trubadur och det blev lite allsång. Lagom mätta av mat och dryck togs vi om hand av Jonas, vår duktiga chaufför, och han rattade oss till hotellet.

Dag 3 -28/8 söndag

Efter en skön sovmorgon, tyvärr lite regn, tog flera av oss en lite blöt promenad till Bohus Fästning. Strax efter 11.00 var det dags för avresa mot Tjörn och Skärhamn där vi besökte Akvarellmuseet. Orsak till den lite sena avresan var att det i Skärhamn pågick en tävling i triathlon. En väldigt massa människor som trotsade regnet cyklade, simmade och sprang. Vi kom dock fram till museet efter en promenad. En 4-hjuling ställdes till förfogande för de av oss som behövde lite lift. På museet visades en hel del baserat på Disneys figurer. Lite speciellt med tecknade filminslag varvat med tavlor. Till mångas lycka så fanns två stora akvareller på plats av Lars Lerin. Helt otroligt med det ljus han lyckas få fram. Vi var således nöjda. Dessutom åt vi en utsökt fisk på museets restaurang ”Vatten”. Resans höjdarmåltid enligt de flesta av oss.

Hemresan mot Göteborg blev lite sen och det berodde dels på tävlingen, dels att det var söndag och sommargäster skulle hem samt att det regnade. Trafiken kröp fram över Tjörnbron och när det väl lossnade så var klockan så mycket att det planerade besöket på Göteborgs konstmuseum blev inställt liksom möjligheten att besöka Trädgårdsföreningen. Absolut ingenting som kunde förutses så ingen skugga över de som ordnat resan. Väl på hotellet kunde de som ville besöka den närbelägna kyrkan. Marie hade fått tag i den kvinnliga prästen som öppnade upp kyrkan och höll en halvtimmes information. Bra gjort av ”reseledarna”. Kvällen avslutades med god mat och ett dignande efterrättsbord och därefter mysig samvaro i sköna soffor och fåtöljer.

Dag 4 -29/8 måndag

Ca kl 00.30 for säkert merparten av de boende på Fars Hatts hotell upp ur sängarna. Vi fick ett åskväder rakt över oss och alldeles vid hotellet slog blixten ner. Knall och blixt samtidigt. Det blev morgonens samtalsämne. Efter en god frukost in i bussen för start mot Lidköping och Rörstrands museum samt outlet. Många av oss hittade det felande glaset eller tallriken. Vacker utställning i larmade montrar – jodå det var larmat för någon kom lite för nära och det tjöt ordentligt. Mat på den närbelägna restaurangen Strand och så in i bussen.

Lätt regn gjorde att det var skönt att krypa upp i bussätet igen. Färden mot Trosa hade påbörjats. Ett stopp gjordes i regnväder vid Läppe Camping. Marie sprang in till den lilla butiken som fanns och frågade om det gick att få låna toaletterna samt om det gick att få kaffe. Det var okey och damen i butiken fick snabbt fram muggar och kaffebryggan jobbade på. Campingen skulle stänga 4 sept så det var halva priset på godis och glass – behöver jag skriva att vi nästan länsade hyllorna till butiksdamens förtjusning. 43 glada godisätare intog sedan bussen från Läppe vid Hjälmarens södra strand. Via Nyköping kom vi till Vagnhärad/Trosa och kunde lägga ännu en mycket fin resa i Trosabygdens Konstförenings regi. Stort och varmt tack till de som ordnat allt så fint för oss som bara hade att njuta av allt.

Hälsningar

Christina Söderling