Från föreningen

Aktuellt från Föreningen:

Du kan läsa höstprogrammet genom att klicka här!

Välkommen till Konstföreläsning om mode bl.a. förekommande i TV-serien "Fröken Frimans krig".

Föreläsare: Ewa Mark

Datum: Tisdag den 13 november kl. 18.30

Plats: Pensionärernas hus

Kostymdesigner Ewa Mark berättar om sitt arbete med dramaserien Fröken Frimans krig, Sissela Kyle, Maria Kulle, Lena T Hansson, Sofia Ledarp. Frida Hallgren m.fl. Konstföreläsningen fokuserar på modet tidigt 1900-tal både när det gäller modeller, tyger och accessoarer och det stora researcharbete det innebär att skapa alla dräkter som skådespelarna bär i dramaserien.

Kostnad: 100 kr för medlemmar och 150 kronor för icke medlemmar. Summan sätts in på föreningens PlusGirokonto 6071639-6. I mån av plats kan betalning ske kontant vid föreläsningstillfället.

Vid frågor kontakta Ulla Kronnäs e-post: ulla.kronnas@telia.com

På begäran visas konstfilmen ”Ett nytt liv – Inge Schöler” i repris.

Ett nytt liv handlar om Göteborgskoloristerna; konstnärerna som under sina korta och dramatiska liv skildrade staden, havet och skärgården på ett helt nytt sätt. I centrum står den mytomspunne målaren Inge Schiöler. På upptäcktsfärden möter vi släktingar och vänner till koloristerna, konstnärer och poeter.

Datum: Torsdag den 6 december kl 18.30

Plats: Pensionärernas hus

Kostnad 50 kr för medlemmar. Summan sätts in på föreningens PlusGirokonto 6071639-6. OBS! Sluten visning för föreningens medlemmar. I mån av plats kan betalning ske kontant vid visningstillfället.

Vid frågor kontakta Marina Fallai, e-post: fallai.marina@gmail.com